neděle 14. března 2021

VÝROBA DOMÁCÍHO SÓJOVÉHO MLÉKA

Došlo mi doma mléko a do města se mi nechtělo jet. Náhodou jsem našla balíček sójových bobů a dala se do výroby mléka s příchutí kokosu.
Zprvu to vypadalo jednoduše, ale nejpracnější bylo zbavování se slupek z bobů 😛. Ale vše po pořádku 😉.

Potřebujeme:
250 g sójových bobů
8 - 12 hrnků vody
3 špetky soli
6PL strouhaného kokosu (nemusí tam být, pokud připravujete jen sójové mléko bez příchuti)

Postup:
Přes noc jsem namočila boby do vody. Je třeba zvolit dostatečně velkou mísu nebo hrnec a dopřát hodně vody, protože boby zvětší svůj objem 2-3x. Minimálně 12 hodin je namáčet. Pak je ta nejzdlouhavější fáze loupání slupek z bobů. Boby důkladně propláchujeme pod vodou, abychom odplavili, co nejvíc slupek. 
Boby bez vody odměříme na hrnky a doplníme stejným počtem hrnků vody. (U mě to byly 3 hrnky bobů a 3 hrnky vody.) Tuto směs rozmixujeme na kaši.
Další fáze je vaření. Zvolila jsem 5 l hrnec s tlustým dnem, kam jsem ke kaši přidala 10 hrnků vody, sůl a strouhaný kokos. (Místo kokosu na ochucení lze přidat kousek vanilky). Mléko při bodu varu jsem udržovala 15 minut a odspodu míchala, aby se nepřipálilo.
Po odstavení jsem mléko přecedila přes síto vyložené plátnem, nechala odkapat a zbytek po vychladnutí vymačkala rukama. Získanou drť mi bylo škoda vyhodit, tak jsem ji uchovala v lednici a postupně ji budu používat do moučníků a těst a tam, kde mohu nahradit bílé tofu pro sladké jídlo.
Konkrétně, jak využít tuto drť popíšu v dalším receptu.

Vyrobené sójové mléko uchovávám v lednici. Pokud si vyrobíte sójové mléko bez příchutí a nestihnete ho spotřebovat čerstvé, tak ho můžete použít do salátu, jako kysanou smetanu.

Výhodou této přípravy sójového mléka je, že zbyde velké množství drtě, která se dál dá používat na vaření a pečení. Mléko je bez dalších přidavných látek (jako glukózový sirup, fosforečnany, protispékavá látka atd), které se vyskytují ve výrobcích průmyslově vyráběných a běžně prodávaných v potravinářských obchodech.
Nevýhodou dle mne je velká pracnost při odstraňování slupek a celkově dlouhá doba k získání mléka.

Jsem ráda za tuto zkušenost😉.
Kdybyste někdo přišel s nápadem🤔, jak urychlit odstraňování slupek z bobů nebo další zlepšovák při výrobě rostlinného mléka doma, budu ráda za sdílení😊.

Ewa Kvasničková
+420 608 700 035
www.prilezitostkezmene.cz



Žádné komentáře:

Okomentovat